Forumindex

Författare Meddelande

<  Teknik  ~  1,6 förgasare går konstigt?

Gäst
Postat: 2009-04-01 10:46:28 Svara med citat
Hej alla golf fantaster=)
De här är mitt första inlägg här på Club Schweden.

Nu till mitt problem Sad
Jag har just köpt en 1,6 liters golf med förgasare (motorkod: HM) som inte går som den ska! Bilen har jätte låg tomgång när den är varm, ca 600 varv eller ännu mindre!!
När man är och kör med bilen går den jätte dåligt på lägre varv, hostar å hackar sig fram och man får "gasa" med choken för att den ska accelerera över huvudtaget.

Delar som jag har bytt på den är brytarspetsar, rotor och några vacumslangar (köpte fördelarlock också fast tändkablarna som sitter i bilen passade inte i de nya locket) efter detta så blev det absolut ingen skillnad motför tidigare Evil or Very Mad

Jag har kollat runt lite på forumet och dom råd jag hittat är, byt tändkablar, fördelarlock och tändstift. Eventuellt gummi packningen mellan förgasare och insug om de kan vara den som är paj?
Är det nått annat som kan vara galet? Sista besiktningen var CO'n högre är tidigare bes. 4,2 var den på nu och enligt tidigare protokoll har den legat på mellan 0,5 - 1,1
Eller kan de vara så enkelt att den får för lite soppa?

Johan99
Postat: 2009-04-01 14:11:49 Svara med citat
Registreringsdatum: 01 oktober 2006 Inlägg: 53 Ort: Växjö
I en tråd på GTIklubben är det en som verkar ha snarlika problem:

"Kör man med choken indragen vill den gärna hacka lite när man håller jämn gas, men drar jag däremot ut choken så går den jämnt och fint.."

Och svaret blev:

"Kolla jord kabeln till förgasaren, Min ville inte gå utan choke. Det berodde på att när choklampan tändes så jordade förgasaren igen lampan."

Han drog en extra jordkabel från förgasaren och fick iordning på det.

Tråden finns här: http://gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=7057&page=4

EDIT: Såg att ägaren hade en tråd här med Smile Då kan du ju höra med honom. http://golfetta.forum24.se/golfetta-about947.html

_________________
/Johan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst
Postat: 2009-04-01 15:16:37 Svara med citat
De var snabba ryck=) Tack Johan

Jag ska testa fixa en jordkabel i kväll om jag får tid Smile
Undrar om jag måste ställa tändningen också! bilen baktände när jag åkte hem idag?

silversurfaren
Postat: 2009-04-03 11:23:02 Svara med citat
Golf GLS Registreringsdatum: 22 augusti 2006 Inlägg: 582 Ort: Helsingborg
Låter som lite jordproblem.
Hade även kollat just packningen, bättre att kolla en gång för mycket än bara strul sen. Smile

Men för att kolla läckage i förgasarpackningen så köp en flaska med startgas. Starta bilen och spraya runt förgasarfoten, går den upp i varv så har du en läcka i packningen...byta!
Under tiden prova även att jucka lite på förgasaren, fick göra så på min gamle Jetta etta.

_________________
Trender kommer o trender går, men Golf1...den består!
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Gäst
Postat: 2009-04-05 13:24:39 Svara med citat
Jag har nu kollat jordkabeln mellan förgasaren och motorn men jag kunde inte hitta några fel där, kabeln såg lite sunkig ut så jag bytte till en ny och fin Smile Passade också på att byta resterande vacum slangar. Men problemet kvarstår :?

Jag testade loocka, rucka, jucka på förgasaren och de kändes som att de mycke väl kan vara till å byta packningen mellan förgasare och insug. De var ganska glapp. Funkar packningarna för 99sek som finns på Biltema? Eller måste man köpa en från Mekonomen för 660sek?
Ska testa med startgas nån dag så man vet säkert=)

Kollat tändstift också och dom såg fina ut, men jag ska nog byta tändkablar för dom var nästan lika hårda som en gammal backelit ratt Exclamation

MVH:Leif

Gäst
Postat: 2009-04-10 10:19:04 Svara med citat
Hej igen. Nu har jag bytt förgasaranslutningen, den gamla var inte så fin...



Problemet löste sig dock inte av detta Evil or Very Mad Nu har den ingen tomgång alls! om man drar ut choken så går den på tomgång en stund (typ 5 till 10 sekunder) sen stannar den... Jag har kollat att jag sattit tillbaka alla kablar och vacum slangar på deras rätta ställen (fotade allt innan jag tog lös nått).
Den blev mer svårstartad än tidigare också, nu får man gnugga på som en galen före den startar. Kan de vara tändningen som är galen? och hur ställer man den isånafall??

jockebostrom
Postat: 2009-04-10 11:21:08 Svara med citat
Moderator Moderator
Registreringsdatum: 23 augusti 2006 Inlägg: 4714 Ort: Ockelbo
tändningen ställer du på den där grejen dit alla tändkablar går. lossa skruven som håller fast den och vrid lite, för exakt inställning ska man lysa med stroboskop lampa på svänghjulet i växellådan. sitter en markering där.
Se det positivt, du har ju tagit bort ett problem nu iaf Smile nu gäller det att hitta resten Very Happy

_________________
"To fight for peace is like fucking for virginity"
www.mk1clubschweden.se/jockebostrom
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Bengan.U
Postat: 2009-04-11 11:44:54 Svara med citat
Registreringsdatum: 23 augusti 2006 Inlägg: 513 Ort: Trollhättan
Hej.

"- Problemet löste sig dock inte av detta Nu har den ingen tomgång alls!
om man drar ut choken så går den på tomgång en stund (typ 5 till 10 sekunder)
sen stannar den... Jag har kollat att jag sattit tillbaka alla kablar och vacum slangar på deras rätta ställen
(fotade allt innan jag tog lös nått).Den blev mer svårstartad än tidigare
också, nu får man gnugga på som en galen före den startar. Kan de vara
tändningen som är galen? och hur ställer man den isånafall??"

Börja med att kolla upp jordanslutningen mellan förgasaren och ventilkåpan,
ett vanligt fel är att man sätter jordkabelen i förgasarfots plattan,den skall
sitta på en av fästmuttrarna för förgasaren !
Kolla därefter att du verkligen har ström till tomgångs reglerventilen som
sitter på förgasaren,den skall ha ström när tändningen är påslagen samt
att du ska kunna höra att det "klickar" i den när tändningen slås på !
Kontrollera brtyar avståndet och brytarnas kondition,avståndet skall vara 0.4mm
mät in och justera med bladmått,mät oxå upp tändkablarna så de har ca samma värden.
Har du INTE rört nått annat än grejjerna runt förgasaren så ligger ju
felet där så klart Very Happy Men har du pillat " i blindo" någon annan stans så
hjälper det bara med en riktig metodisk felsökning !


GladPåsk/Bengan.U Cool

_________________
"Chippad EU-moppe Very Happy "
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Gäst
Postat: 2009-04-12 08:18:22 Svara med citat
"Börja med att kolla upp jordanslutningen mellan förgasaren och ventilkåpan,
ett vanligt fel är att man sätter jordkabelen i förgasarfots plattan,den skall
sitta på en av fästmuttrarna för förgasaren !"

Jordkabeln mellan förgasare och motor ska de nog inte vara nått fel på, jag har ingen mulitimeter så jag testade med en glödlampa. + på batteriet och jorden på förgasaren och lampan lös Very Happy Jordkabeln sitter högt upp på förgasaren nära luftburken.

"Kolla därefter att du verkligen har ström till tomgångs reglerventilen som
sitter på förgasaren,den skall ha ström när tändningen är påslagen samt
att du ska kunna höra att det "klickar" i den när tändningen slås på !"

Jag har inte kollat om de kommer ström dit ännu. Ska göra de på måndag då jag får en hjälpande hand=)

Nya spetsar sitter på och dom är inställd på 0,40
Tändkablarna måste jag nog byta före jag gör nått mer på bilen, de blir också på måndag =)

Visa inlägg nyare än:  

Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1
Forumindex  ~  Teknik
Skapa nytt ämne

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |


 
Sidan tog 0.34 sekunder att ladda.